Hvilken motion kan ældre dyrke

I takt med at man bliver ældre, så kan nogle ting føles sværere at overkomme og bare tanken om at skulle rengøre hele huset kan virke overvældende. Det er aldrig sjovt for de der ender i den situation, hvor kroppen ikke rigtig kan så meget som den kunne engang.

Men der er gode muligheder for at vende skuden rundt og få det godt igen. Når man snakker om at dyrke motion, så kan det måske lyde som noget med en masse arbejde i, men i virkeligheden behøver det ikke at være så slemt bare fordi man er blevet ældre.

Læs også artiklen fra apotekeren.dk om motion for ældre.

Motion for ældre

Motion for ældre

Det handler om bevægelse

Er man som ældre kommet lidt ud af form, så kan man hurtigere komme i bedre form end man kan som ung – eller sådan kan det føles. At gå en daglig tur, hvor tempoet gradvist hæves i løbet af nogle uger er en rigtig god start. Måske cykle ned til købmanden i stedet for at tage bilen. Kan man ikke have det hele på cyklen skal man måske handle lidt oftere. Ved at bevæge sig styrker man led, muskler og knogler og bliver hurtigt sundere.

Man kan også invitere de gamle veninder med til en ugentlig aften i svømmehallen eller gå tur med børnebørnene i parken. Vi mennesker er sociale og vi klarer for det meste en opgave lidt bedre, hvis vi ikke står alene med den. Så mangler man motivation til at komme igang igen, så grib fat i naboen eller ægtefællen – så har man også hinandens selskab. Lige pludselig en dag, så kan du løbe dig en tur.

Forlæng levetiden

Ældre der dyrker motion kan forlænge levetiden og livskvaliteten betydeligt. Fx mindskes fedt omkring de indre organer, hjertet bliver bedre, smerter ved gigt kan mindskes ligesom risikoen for knogleskørhed. Det er aldrig for sent at få det bedre og blive sundere.

Speak Your Mind

*