Bedre søvn kan få dig i bedre form!

Hvis du går i en længere periode, og du ikke får den søvn, din krop har brug for, så kan det nemt mærkes på din krop på en negativ måde. Dit humør bliver dårligere, du bliver nemmere syg, du glemmer flere ting, og du bliver generelt bare langt mere negativ. Det er helt essentielt for din krop med søvn om natten. Vi har herunder givet dig 3 forklaringer på, hvorfor søvn er vigtigt for din krop. Vi håber, de kan hjælpe dig til at forstå vigtigheden af søvn.     

Søvn og restitution er vigtigt for dine præstationer

Hvis du er interesseret i at leve en sund livsstil med masser af træning og sund mad, så må du endelig ikke glemme, hvor vigtig søvnen også er for din sundhed. Du præsterer langt bedre på alle planer, hvis du giver din krop den hvile, den har brug for. Når du træner meget, så har din krop brug for at hvile sig, og dine muskler har brug for at kunne restituere sig, og det kan de aller bedst, når du sørger for at få sovet nok og godt om natten. Din hjerne og din krop kan helt simpelt følge hurtigere og bedre med, når du giver den hvile, og du vil opleve at hverdagen bliver meget nemmere at komme igennem med den rette mængde søvn.  Hvis du vil vide mere om hvilke senge der er bedst på markedet, så se disse to sider med test af kontinentalsenge og test af elevationssenge.

Søvn er vigtigt for hjernen

Hjernen har virkelig meget brug for hvile, og hvis den ikke får det, så udvikler den sig ikke ligeså hurtigt og godt, som den burde. Den arbejder ofte på højtryk i løbet af dagen, når du er på arbejde eller i skole, og den har derfor hårdt brug for den hvile, du giver den i løbet af natten. Den har brug for at komme sig over dagens strabadser og tanker og bearbejde alle de mange hændelser, der er sket i løbet af dagen. Man kan sige, at dét, hjernen laver om natten, er at rydde op og gøre rent, så den kan være klar til en ny dag med mange andre overvejelser, svar og tanker. Den bruger rigtig meget energi i løbet af dagen, hvilket skaber affaldsstoffer, og disse affaldsstoffer skal altså renses ud, så de ikke hober sig op og der kommer for mange af dem.

Styrker immunforsvaret og din sundhed

Du kender sikkert godt det der med, at du lidt for nemt bliver syg. Du føler, dit immunforsvar er svækket, og du forstår måske ikke helt hvorfor, fordi du føler, du faktisk lever super sundt både med mad og motion. Men alt det nytter intet, hvis du ikke husker på at sove på de rigtige tidspunkter om natten og også i den rigtige mængde. Du skal allerhelst gå i seng før midnat, fordi du i dette tidsrum vil få den bedste søvn, du kan. Din krop sover godt og er i den dybe søvn før midnat. Herefter skal du sørge for at sove mindst 7 timer. Det er en god idé at holde øje med temperaturen i værelset, du sover i. Der skal nemlig helst være køligt og ikke for varmt. Hvis værelset har den rigtige temperatur, så får du den bedste og mest uforstyrrede søvn.   

Speak Your Mind

*