Hvilken motion kan ældre dyrke

I takt med at man bliver ældre, så kan nogle ting føles sværere at overkomme og bare tanken om at skulle rengøre hele huset kan virke overvældende. Det er aldrig sjovt for de der ender i den situation, hvor kroppen ikke rigtig kan så meget som den kunne engang.

Men der er gode muligheder for at vende skuden rundt og få det godt igen. Når man snakker om at dyrke motion, så kan det måske lyde som noget med en masse arbejde i, men i virkeligheden behøver det ikke at være så slemt bare fordi man er blevet ældre.

Læs også artiklen fra apotekeren.dk om motion for ældre.

Motion for ældre

Motion for ældre

Det handler om bevægelse

Er man som ældre kommet lidt ud af form, så kan man hurtigere komme i bedre form end man kan som ung – eller sådan kan det føles. At gå en daglig tur, hvor tempoet gradvist hæves i løbet af nogle uger er en rigtig god start. Måske cykle ned til købmanden i stedet for at tage bilen. Kan man ikke have det hele på cyklen skal man måske handle lidt oftere. Ved at bevæge sig styrker man led, muskler og knogler og bliver hurtigt sundere.

Man kan også invitere de gamle veninder med til en ugentlig aften i svømmehallen eller gå tur med børnebørnene i parken. Vi mennesker er sociale og vi klarer for det meste en opgave lidt bedre, hvis vi ikke står alene med den. Så mangler man motivation til at komme igang igen, så grib fat i naboen eller ægtefællen – så har man også hinandens selskab. Lige pludselig en dag, så kan du løbe dig en tur.

Forlæng levetiden

Ældre der dyrker motion kan forlænge levetiden og livskvaliteten betydeligt. Fx mindskes fedt omkring de indre organer, hjertet bliver bedre, smerter ved gigt kan mindskes ligesom risikoen for knogleskørhed. Det er aldrig for sent at få det bedre og blive sundere.

Kan meditation og mindfulness bruges i sport

fokus på mindfulness

Jeg har den sidste tid læst en del om meditation og mindfulness. Det har altid virket så alternativt for mig, at jeg ikke har ville bruge ret meget tid på det. Indtil jeg mødtes med Henning Daverne en dag. Henning Daverne for dem der ikke lige … [Continue reading]

Sportstøj til mænd

Sportstøj til mænd

De fleste mænd med respekt for sig selv, har en garderobe hvor der i det mindste ligger en smule sportstøj. Du skal være klar til at tage med kammeraterne til et spil fodbold, squash eller bare en løbetur i skoven. Basis sportstøj Du skal … [Continue reading]

Champions League 2014 semifinaler

Champions league semifinale 2014

Det blev gjort klart i går, at det er holdene Bayern Munchen, Atletico Madrid, Real Madrid og Chealsea der skal i semifinalen 2014 udgaven af Champions League. Formstærke Bayern Munchen vinder formentlig Champions League 2014 Det ser ikke ud … [Continue reading]

Den rette påklædning

benyt godt yogatøj

Den klassiske yoga tager udgangspunkt i teknikker og øvelser baseret på at skabe balance i både krop og sjæl. Der arbejdes indgående med at få et bedre kendskab til sig selv, at øge sit nærvær samt sin opmærksomhed og fokus på nuet. Træningen … [Continue reading]

Sporty børn

Vi er nok alle klar over, hvor sundt og vigtigt det er at holde sig i god form. Alle har godt af at bevæge sig, både børn og voksne. De mindste børn gør det for det meste helt af sig selv, når de drøner rundt og leger. Værre er det nogle gange med de … [Continue reading]

Sport under en festival

Frispee på festival

Festivalsæsonen ramler sammen med sommerens store sportsbegivenheder som fodbold, hvad enten det er EM, VM eller Confederations Cup, tennis fra Wimbledon og cykelklassikeren Tour De France. Det skal du selvfølgelig ikke gå glip af, og bare rolig, det … [Continue reading]

Kom i form til et halvmarathon

Løbeprogram

Der er mange motionister, der er tilfredse med en stille løbetur i skoven to gange om ugen, men der er et stigende antal løbere, der bliver tændt på idéen om at kunne gennemføre et halvmarathon. For mange af disse løbere kan det virke helt … [Continue reading]

Marathon løbeprogram

Marathon Løbetræning

Er du en af de mange løbere, der har en stille drøm om engang at gennemføre et marathon, men som på forhånd har afskrevet det, fordi det virker helt urealistisk, så læs videre her. Der kræves ikke magi eller superkræfter for at gennemføre et … [Continue reading]

10 20 30 interval træning

intervaltræning med 10 20 30

En ny type intervaltræning giver afveksling i din løbetræning; du skal løbe i kortere tid, men med mere intensitet, hvilket giver bedre resultater end traditionel løbetræning. 10-20-30 intervaltræning går ud på, at man løber i blokke på et … [Continue reading]